Z dôvodu zjednotenia pojmov a orientácie v problematike, sa pozrieme na základné účely, ktoré ERP softvér prináša, k čomu slúži a prečo je opodstatnené jeho nasadenie v každej spoločnosti.
Základné funkcie ERP systému:
- Úplná evidencia zákazníkov, dodávateľov, materiálov, skladu, zákaziek, rámcových zmlúv, pracovníkov, jednoducho úplná evidencia všetkých údajov, ktoré je potrebné evidovať,
- Plánovanie výroby, kapacít pracovísk, zbieranie odpracovaných časov a výkonov,
- Nákup, príjem, skladové operácie, logistické operácie,
- Expedícia, dodanie, fakturácia,
- Reklamácie, opravy, dohľadanie materiálov a zodpovedných osôb
- Napojenie na všetky systémy dnes využívané v spoločnosti, napríklad: účtovný, Nesting, CAD, CAM.
Máte teda v pláne nasadiť ERP systém, vybrali ste si ideálne ERP pre Vás, teraz už zostáva len ho implementovať. Viete, že implementácia ERP môže byť náročný proces. Bohužiaľ tiež viete, že zlyhanie implementácie ERP je bežné a že na to, aby tento projekt fungoval, budete musieť proces implementácie naplánovať, dodržovať a kontrolovať.
Priebeh implementácie sa líši v závislosti od veľkosti a zamerania spoločnosti. Plán implementácie Vám pomôže vytvoriť implementačný technik. Spoločným úsilím a kombinovaním Vašich informácií o výrobe a skúseností implementačného technika je vytvorený plán, ktorý v priebehu implementácie budete môcť riadiť a vyhodnocovať.
Najdôležitejšie kroky ku správnej implementácii
- Analýza aktuálnych procesov v spoločnosti.
- Identifikácia kľúčových zamestnancov pre každú skupinu procesov.
- Určenie novej procesnej mapy s pomocou skúseností implementačného technika a ERP softvéru.
- Určenie kľúčových používateľov, zodpovedných zamestnancov za rôzne oblasti riadenia a plánovania.
- Zahájenie testovacej inštalácie softvéru ERP.
- Školenie používateľov.
- Praktická výuka používateľov.
- Prechod na ostrú verziu ERP systému.
- Zosilnená technická podpora počas prvých mesiacov po implementácii.
Priebeh implementácie je nastavený s cieľom zachovať čo najviac pôvodných procesov a procedúr, aby zamestnanci neboli nútení zmeniť svoje rutiny. Vyhodnotenie pôvodných procesov a návrh nových si kladie za cieľ výhradne zlepšiť pôvodné procesy. Často sa odstraňujú nadbytočné kroky, ktoré softvér vykonáva automaticky.
Najčastejšie ohrozenia úspešnej implementácie
- Neúplná spolupráca vedenia spoločnosti s implementačným tímom.
- Dezinformovaní používatelia.
- Neaktívni používatelia v testovacej fáze implementácie.
- Nízka zainteresovanosť používateľov, podceňovanie vlastnej dôležitosti v procese alebo nejasná poloha používateľa v procese.
- Súbežná výdrž používateľov na starých spôsoboch evidencie počas ostrej prevádzky ERP systému.
1. Neúplná spolupráca vedenia spoločnosti s implementačným tímom
Stáva sa, že majitelia alebo vedúci pracovníci v spoločnostiach prenechávajú implementáciu výhradne na implementačnom tíme dodávateľa ERP systému. Tento postup znemožňuje správnu implementáciu, pretože delegované právomoci zamestnancov sú často nedostatočné k úprave strategických postupov.
Strategické plánovanie je kľúčom k nastaveniu systému, pretože systém by mal reflektovať blízku budúcnosť a plány spoločnosti vo svojom raste. Majiteľ alebo zamestnanec spoločnosti, ktorý s touto víziou a plánom pracuje je preto potrebný pri procese nastavovania konfigurácie systému ERP.
Ďalším príkladom praxe sú používatelia, ktorí nie sú motivovaní k zmene. Nedostatočne si uvedomujú prínosy zavedenia systému aj pre ich prácu. Implementačný technik nie je schopný vyvolať v používateľoch potrebu sústrediť sa na školenie alebo implementáciu naplno.
Prirodzeným riešením je, aby vedúci pracovník nastavil kultúru spoločnosti a informovanosť zamestnancov tak, aby si uvedomovali prínos pre spoločnosť a pre ich pozíciu. Očakáva sa prístup z pozície autority a pevným zodpovedným bodom by mal byť práve nadriadený, ktorý svoj tím vedie k lepším výsledkom a zjednodušeniu ich práce.
2. Dezinformovaní používatelia
Základné východisko mnohých budúcich používateľov je, že s implementáciou nového systému sa im znásobí práca. Často je to skutočne pravdou. Výhradne však vtedy, ak používatelia nie sú spokojní so systémom a nahrádzajú ho čiastkovo inými nástrojmi ako napríklad ručne vytvorenými tabuľkami, prípadne ak je ERP systém nesprávne implementovaný.
Tento mýtus je ale neopodstatnený, pretože ERP systém nahrádza všetky procesy jednotným prostredím a prepája údaje, ktoré sa do systému vkladajú iba jeden krát. Informácie o zákazníkovi sa vložia raz a v každom ďalšom kroku sú vložené automaticky. Informácie o mernej hmotnosti konkrétneho materiálu sú zavedené iba raz a sú opakovane využívané. Údaje sa nesú systémom samé bez zásahu používateľa a vždy správne.
Minimalizácia počtu vstupov má za následok zníženie chybovosti a výrazné zníženie času potrebného k vykonaniu evidencie.
Takáto dezinformácia môže spôsobiť nespokojnosť zamestnancov až fluktuáciu. Riešením je otvorene diskutovať o informáciách s nadriadeným, s manažérom projektu implementácie a implementačným technikom.
3. Neaktívni používatelia v testovacej fáze implementácie
V priebehu implementácie je testovacia fáza zahájená inštaláciou testovacieho prostredia tak, aby všetci používatelia mohli voľne skúšať nadobudnuté vedomosti priamo v softvéri a odhalili tak slabé miesta. Následne je možné ich na ďalších školeniach konzultovať, automatizovať si procesy, zoznamovať sa so systémom a to všetko bez rizika vytvorenia chýb alebo nesprávnych údajov v ostrej verzii softvéru.
Ďalším dôvodom je finančné zaťaženie. Počas implementácie je technická podpora bezplatná a požiadavky je tak možné vybaviť rýchlejšie a bez ďalších nákladov. Testovacie obdobie je potrebné využiť naplno.
Používatelia sa zvyknú sťažovať na objem svojej bežnej práce, ktorý sa implementáciou nezníži ihneď. Argument je logický a nie je možné mu nijak predísť. Čiastočne môže pomôcť naplánovanie implementácie počas menej exponovaného obdobia, kedy je menší počet zákaziek v spoločnosti, prípadne podporiť zamestnancov odobratím časti povinností, alebo povolením platených nadčasov.
Druhou stranou mince zostáva, že pri správnom osobnom plánovaní času a správnej motivácii stačí používateľovi počas testovacieho obdobia aj 30 minút denne venovať overeniu si svojich nadobudnutých vedomostí zo školenia a dostatočne si tak precvičí svoju budúcu prácu v systéme. Správnu bilanciu je potrebné určiť zo skúseností individuálne.
4. Nízka zainteresovanosť používateľov, podceňovanie vlastnej dôležitosti v procese alebo nejasná poloha používateľa v procese
Nejasne určené práva a povinnosti pozície, na ktorej používateľ pracuje spôsobujú, že sám zamestnanec nedokáže jednoznačne identifikovať, kde v procese sa nachádza jeho pozícia, na akých iných procesoch je závislý on, prípadne aké procesy závisia na ňom. Tento stav spôsobuje často podceňovanie vlastnej dôležitosti v cykle výroby, kontroly alebo riadenia.
Jasná definícia procesov, a to hlavne ich majiteľa, vykonávateľa, nadväzujúce procesy a prostriedky dostupné k výkonu operácie spôsobí jednoznačné a rýchle zodpovedanie otázok, ktoré by inak viedli k neochote, či dokonca k odmietnutiu participácie na implementácii.
Posledným momentom, kedy je identifikáciu potrebné vykonať, je v bode určenia kľúčových používateľov systému pre každý proces. Ideálne je však venovať sa interne takémuto mapovaniu priebežne. Následne je pozícia zamestnanca definovateľná, môže dostať názov a je aj prenositeľná na náhradníka, alebo je ľahšie obsaditeľná v prípade fluktuácie zamestnancov.
5. Súbežná výdrž na starých spôsoboch evidencie počas ostrej prevádzky ERP systému
V priebehu testovacieho obdobia zamestnanci pokračujú v práci podľa predchádzajúcich zabehnutých postupov s využitím starých nástrojov. Súbežne sa snažia naučiť, ako pracovať v ERP systéme tak, aby sa im práca urýchlila a zjednodušila.
Niektorí používatelia zostávajú v duálnom režime aj po nasadení ostrej prevádzky ERP systému. Tento stav je veľmi nebezpečný, pretože brzdí procesy ostatným používateľom. Potenciálnych dôvodov je niekoľko.
Najčastejším dôvodom je odmietanie zmeny alebo nedostatočná sebaistota v novom systéme.
V prípade, že sa testovacie obdobie podcení a používatelia nechajú svoje testovanie a naberanie skúseností na obdobie ostrej prevádzky, budú nútení vytvárať nesprávne záznamy v ostrej verzii. Takýto stav má obrovský dopad na nákladovosť technickej podpory, časové zdržania a celkovú nespokojnosť so systémom.
Riešením je neuponáhľať prechod do ostrej verzie. Implementačný plán v OSMOS s.r.o. zakončujeme testovaním používateľov. Testovanie zahŕňa hlavne preverenie praktických schopností používateľov, práve pre udržanie konzistentnosti databázy a úplnej funkčnosti v každej pracovnej pozícii.
Plán implementácie je jednoduchý sled operácií. Nadväznosť, merateľnosť a štruktúra tak zúži objem potenciálnych problémov takmer na nulu. Implementácia je neodmysliteľnou súčasťou systému Bemet ERP.
ERP systém nie sú licencie, ale kompletné riešenie. Našim produktom je digitalizácia a zjednodušenie procesov s pomocou Bemet ERP, výnimočného systému navrhnutého strojármi pre strojárov.